Co to vlastně autopilot je? Velmi zjednodušeně řečeno, je to zařízení, které dokáže pilotovat letadlo. Autopilot je propojen z FMS a může běžet v různých režimech. To, co z autopilota vidíme, je jeho ovládací panel (MCP) na palubní desce. V každém druhu letadla vypadá autopilot trochu jinak. Já jsem si vybral pro popsání z Boeingu 737
Jak tedy nastavíme autopilota. První věc, kterou dáme do polohy on je F/D (omlouvám se, ale to ještě přesně nevím k čemu slouží. V nejbližší době doplním.) Nalezne te jí v dolní levé části. Dále zapneme A/T ARM (tím umožníte autopilotovi ovládat plynové páky. Pozor když máte zaplý A/T ARM a budete chtít stáhnout motory ručně tak vám to nepůjde.) Jako další věc nastavíme HDG (jakým kurzem / směrem letadlo poletí) Provedeme to otáčením tlačítkem doprava nebo doleva. V neposlední řadě je to ALTITUDE neboli výška. Opět otáčíme doprava či doleva. Hned vedle je tlačítko V/S když ho zmáčkneme tak vedle se nám rozsvítí to poslední zhasnuté okénko. VERT SPD udává, jak rychle bude letadlo klesat nebo stoupat na požadovanou výšku (letovou hladinu). Pak tu máme dále rychlost. Označeno jako IAS/MACH. Můžeme si všimnout, že je jakoby propojeno s tlačítky SPEED a LVLCHG. Pokud je aktivováno SPEED tak letadlo letí tou rychlostí jakou jsme nastavily. Rozdíl v tom, když zapneme LVLCHG je ten, že letadlo i stoupá. Čím větší rychlost nastavíme, tak tím pomaleji bude letadlo stoupat. Nelekněte se, když takto stoupáte, tak se vypne ALTHOLD. Tohle se používá hlavně při startu. Při sestupu se spíše používá VERTSPD.
stoupání se zapnutým LVL CHG
Ještě jsem pozapomněl zmínit důležitou věc, a to pokaždé když takle něco nastavíte tak pod tím musíte zmáčknout to příslušný tlačítko (musí svítit). Autopilota aktivujete zmáčknutím CMD A. (CMD A musí být vždy zapnutý, jestli ho nezapnete tak nic nebude funkční! ) Od teď už nerušeně letíme na autopilota. Zkuste si třeba otočit HDG a uvidíte, jak začne váš letoun pěkně točit.
Určitě jste si všimly, že na ovládacím panelu autopilota jsou další věci, které jsem nezmiňoval. Je to například COURSE, L NAV, V NAV, APP, VOR LOC, CMD B, CWS A, CWS B … všechny tyhle věci slouží k létání za IFR (přistání pomocí ILS nebo VOR, let podle FMC, autoland, atd.)