Každé letiště má několik stanovišť letového provozu. A každé stanoviště má svojí frekvenci, na které se komunikuje. Tato frekvence je pořád stejná, může se změnit pouze vyhláškou nebo nějakým ustanovením.

V letadle jednoduše naladíme požadovanou frekvenci a už můžem komunikovat s věží / radarem nebo dalšími stanovyštěmi leteckého provozu – více zde.

Myslím že slovo frekvence je každému jasné. Jenom bych se chtěl zmínit o dvou důležitých frekvencí, které se používají na síťi IVAO.

Důležité frekvence (na Ivau ):

GUARD [Nouzová frekvence] : 121,500
Zde se pouze píše, nejlépe anglicky. Tu napsanou zprávu vidí úplně všichni jak piloti tak řídící.

UNICOM [junikom] 122,800
Opět se zde jenom píše a to pouze v anglickém jazyce. Používá se tehdy kdy není na letišti řídící. Zde píšeme naše úmysly (kam, odkud letíme, …) Piloti se musí dorozumět mezi sebou kdo půjde na přistání kdo na vzlet.

Často můžete vidět napsená různé zkratky:

“s/u” – startup (spouštění)

“p/b” – pushback (vytlačení)

“t/o” – Take-Off (vzlet)

“l/u” – Line up (vstup na dráhu)

“desc/clb” – descend/climb (klesat / stoupat)

“DCT” – Direct (přímo nějaký bod)

Také je dobré, přidávat ICAO kod letiště, které ho se to týká. Např:  On final RWY 28, LKTB (na finále dráhy 28) nebo RWY 28 vacated, LKTB (při uvolnění dráhy 28) nebo Lining up and Take-Off 28, LKTB (vstup na dráhu 28 a vzlet).

Chceto jen krapet cviku a za chvilku tyhle hlášky budete psát automaticky.

Naladění frekvence přes Ivap:

Napíše se:  .c 120,800 (120,800 je požadovaná frekvence) a stiskem ENTERu se vám požadovaná frekvence naladí.