Vzdušný prostor
Vzdušný prostor můžeme rozdělit do 4 základních tříd. Je to: C, D, E, G
G - Vzdušný prostor třídy G je od země do 1000 ft (stop). Jako VFR nepodléhá letovému povolení a není požadováno rádiové spojení s řídícím. Pro IFR lety je tento prostor zakázaný.
E - Vzdušný prostor třídy E sahá do letové hladiny FL95. Podobně jako u vzdušného prostoru třídy G i tady lety za VFR nepodléhájí letovému povolení a není požadováno rádiové spojení s řídícím. Lety za IFR musí být ve spojení s řídícím a podléhají letovému povolení. V této vzdušné třídě se také nachází tzv. převodní výška respektivě převodní hladina. Převodní výška v ČR je standartně 5000 stop. Převodní hladina závisí na hodnotě QNH. Jestli-že je QNH 1013 a vyšší poté je převodní hladina FL50. Pokud je QNH 1013 a nižší, pak je převodní hlasina FL60.
D - V této třídě lety za VFR i IFR musí být ve spojení s řídícím a podléhají letovému povolení. Zajišťování rozstupů pro VFR lety se nezajišťuje.
C - V této třídě lety za VFR i IFR musí být ve spojení s řídícím a podléhají letovému povolení. Zde jsou zajišťovány rozestupy i pro VFR lety.
Tlak a výška
Výška a s tím související tlak je jeden z nejdůležitějších parametrů letu. Správné nastavení tlaku je především důležité pro řídící, abychom se jim zobrazovali ve správné výšce.
Převodní hladina
U vzdušného prostoru třídy E jsem se zmiňoval o tzv. převodní hladině. Už víme, že existuje převodní výška a převodní hladina a kde se nachází (viz Vzdušná prostor E).
K čemu nám vlastně převodní hladina slouží? Převodní hladina je místo, kdy na výškoměru nastavujeme standartní tlak ( QNH 1013 ). Pod převodní hladinou používáme QNH danného letiště / oblasti, který získáme z metaru. Nad převodní hladinou používáme vždy standartní tlak – 1013.
Letová hladina / stopy (feety)
Na závěr si dovolím malou poznámku. Výšku ve stopách neboli feetech říkáme do 5000 stop. Letovou hladinu říkám od FL 60.
FL 80 = 8000 stop
FL 100 = 10 000 stop
FL 120 = 12 000 stop
FL 660 = 66 000 stop - maximální výška v ČR