Microsoft flight Simulator X / Microsoft flight 2004 – výhody a nevýhody

Rozhoduje te se kterou verzi simulátoru si pořídit?

FS2004 – výhody
Na FS2004 se dá sehnat mnohem více věcí (nová letadla, scenérie letišť, addony) Je mnoho přídavků do tohoto simulátoru od placené až po ty co se dají stáhnout zdarma. Malé nároky na hraní, odkaz na minimální nároky: http://www.microsoft.com/games/pc/flightsimulator.aspx

FS2004 – nevýhody
Nevýhodou, je míň pohledů, mezi kterými můžeme přepínat

FSX – výhody
Pěkně graficky zpracováno

FSX – nevýhody
Větší nároky, odkaz na minimální nároky: http://www.microsoft.com/games/flightsimulatorx/product_info.html

První spuštění, průvod simulátorem

Máte už nainstalovaný flight simulátor doma a nevíte si rady jak dál? Jak na první spuštění letu, výběr počasí, letiště a ročního období? Než začnu s vlastním simulátorem, tak bych nejdřív začal s tím bez čeho se rozhodně neobejdete. A to je joystick, bez něho se nedá skoro vůbec létat!

Výběr joysticku:
Co by měl joystick obsahovat:

    1) Ovládání plynu
    2) Ovládání směrovky – Asi nejvýhodnější je to když směrovku ovládáme otáčením celé páky
    3) Poziční klobouček na pohled směru – bývá na horním konci
    4) Další tlačítka – Další tlačítka si pak můžeme nastavit například na vysouvání podvozku, vysouvání a zasouvání klapek, brzdy, měnění pohledů atd. Závisí to na tom, jak dobrý máme joystick a kolik je na něm ovládacích prvků. Někomu může stačit obyčejný, který má tři, čtyři tlačítka. Někdo zas potřebuje pořádný se všemi možnými funkcemi.

Ostatní:
Další věc co můžeme zvážit je bezdrátový joystick. Do PC zapojíme přijímač (většinou přes USB) a s joystickem se můžeme volně pohybovat. Já sám ale doporučuju koupit klasický joystick s kabelem. Jestli vám můžu konkrétně doporučit, tak vyzkoušejte joystick z řady Saitek

Když máme teda nainstalovaný microsoft flight simulátor a funkční joystick, můžeme hurá do vzduchu.
Po zapnutí se nám objeví základní menu. Je zde volný let (create a flight, free flight), pak nějaké mise kde je i tutoriál (pouze v angličtině), nastavení, multiplayer

Zvolíme create a flight (pro fs2004) free flight (pro FSX)

Jaké letadlo na začátek?
Mnoho pilotů na začátek sedne do velkého letadla, jako boeing, airbus a hurá do vzduchu. Tam si teprve uvědomí, že to není tak lehké a že vlastně nevědí jak s tím pořádně letět. Proto se má správně začínat s malými letouny jako je cessna, zlín později beechcraft, Douglas a na konec velká ifrová letadla jako Fokker, boeing 737, boeing 747, airbus …

Pro naše účely si teda vybereme nějakou defaultní cessnu (např.: C172)
Jako letiště vybereme třeba Brno-Tuřany (LKTB) místo stání zvolíme mimo dráhu!!!
Vybereme si nějakou letní denní dobu.
Můžeme si i nastavit jaké chceme počasí, nedoporučuju si hned ze začátku nenastavovat nějaký lijáky, bouřky nebo vichřice.

Když je teda vše nastaveno zmáčkneme FLY NOW

Objevíme se tedy v naší cessně na LKTB (Brno – Tuřany)
První věc, kterou si vyzkoušejte, je nastavování pohledů. Máme zde několik “skupin“ pohledů.
Z vnitřku letadla (virval cocpit, cocpit), z vnějšku kdy vidíme letadlo před sebou tzv. spot a pak pohled z věže. Mezi skupinami pohledů se přepíná klávesou A ve skupinách na změnění pohledů klávesou S (u FSX) U FS2004 se přepíná pouze klávesou S
Rozhlížení po cocpitu se provádí kloboučkem na vrcholu joysticku. Když vychýlíme klobouček doprava, pohled se nám otočí doprava. Zkuste se rozhlédnout na všechny strany. Pokud nemáte joystick dá se taky rozhlížet pomocí klávesnice a myši. Podržte mezerník a myší otáčejte tam, kam se chcete podívat. (u FSX)

Pojíždění

Pohledem se přepneme do cocpitu (virval cocpit). Začneme mírně přidávat plyn. K tomu je na joysticku plynová páka, pokud jí joystick nemá, musíte plyn přidávat na klávesnici.

F1 – neutral, F2 – ubírání plynu, zpětný chod F3 – přidávání plynu, F4 – plyn na maximální výkon. Až se dá letadlo do pohybu, tak plyn mužem mírně stáhnout. Směrovkou zatáčíme doprava, doleva (na joysticku je to většinou otočením páky doprava nebo doleva) Pokračujte dál po dráze, zkuste si zastavit a znovu rozjet. Pokud už chcete vzlétnout, tak dorolujte (dojeďte) k nějaké runway. (Vzlety a přistání jsou vždy proti větru) Zastavte před ní. Pokračování ve vzletu …

Vzlet / Take off

Stojíme před vstupem na dráhu (runway) Zkontrolujte, jestli nic nepřistává nebo zrovna nevzlítá. Pokud je čisto tak vstupte na dráhu. Vysuňte klapky do vzletové polohy (většinou do polohy 5°) Začneme pomalu přidávat plyn až skoro na maximum, až bude mít letadlo dostatečnou rychlost tak k sobě přitáhne páku joysticku – vzlítneme. Dále už je na nás, kam poletíme, jestli zaletí okruh, nebo se rozhodneme letět na jiné letiště.

Přistání

Blížíme se k letišti. Nezapomeňte včas začít klesat. Snažte se srovnat do osy dráhy.

Pomalu vysouvejte přistávací klapky. Nemůžete je vysunout, ale, jak se vám zlíbí, každá poloha klapek může být vysunuta při určité rychlosti, a každé letadlo to má jinak. Kdybyste klapky vysunuly ve velké rychlosti mohlo by se stát, že by se vám utrhly. Samozřejmě tady v simulátoru se vám neutrhnou, to by se mohlo stát jenom v reálu.

Až budete na prahu dráhy, snažte se letět kousek nad dní a pomalu ubírat plyn. Letadlo poletí čím dál víc pomalu, a až nebude schopný se udržet ve vzduchu tak ten kousíček co letí nad dráhou sedne. Chce to hodně cviku a trpělivosti. Dojeďte k nejbližšímu výjezdu a opusťte dráhu. Mezi tím stáhněte zase klapky zpět do pojezdové polohy.