Let ve skupině (ve formaci)

Jednou z věcí, kterou si můžete při létání “online“ vyzkoušet, je let ve formaci neboli let ve skupině. O co se jedná? Jak už z názvu vyplívá, je to let více letadel pohromadě. Samozřejmě se musí dodržovat určité bezpečnostní rozestupy. Jelikož jsou zatím všechny napsané návody zaměřené na VFR, tak i nadále v tom budeme pokračovat – tento návod popisuje, jak letět ve formaci s letouny typu Cessna, Zllín a podobně.

Než se pustíme do této kapitoly, tak bych rád upozornil na jednu drobnost. Lety ve skupině na síti IVAO se potýkají s drobnými technickými problémy. Je to především kvůli špatnému přenosu dat. Ne každý má taky rychlý internet, který se může projevit na pomalejší odezvě. Může se stát, že uvidíte jak se letadla opožďují, nebo různě “pocukávají“. Ale tím vás vůbec nechci odradit. Já jsem několikrát let ve formaci zkoušel a myslím, že dopadl dobře. Pojďme se tedy podívat jak na to.

Už tedy víme, že je to let více letadel pohromadě. Skupina se skládá z velitele, který je obvykle v čele skupiny a dalších letadel, které do skupiny patří. Za veškerou komunikaci mezi řídícími a samotným letem zodpovídá velitel skupiny.

Dále si popíšeme odlišnosti mezi normálním letem a letem ve skupině

1) Letový plán – Letový plán, musí především poslat velitel skupiny a to správně vyplněný se všemi náležitostmi. Důraz musí dát na políčko number, neboli kolik letadel bude ve skupině. (Více o letovém plánu najdete zde.) Na síti IVAO, ale nelze letět bez odeslaného letového plánu. Proto ostatní piloti, pošlou letový plán, kde vyplní jen nejzákladnější informace.

2) Odpovídač – Odpovídač do modu C dává pouze velitel skupiny, který mu ATC přidělí. Jestli-že není ATC online nastaví velitel odpovídač pro VFR lety – 7000. Ostatní piloti ve skupině odpovídač vůbec nezapínají – nechávají ho ve stand-by poloze s kódem 7000.

3) Komunikace – Komunikaci s ATC provádí opět pouze velitel skupiny, který používá rozšířený volací znak. Např: Velitel skupiny má volací znak OKMAR a s ním letí další dvě letadla. Pak výsledný volací znak bude: OKMAR plus 2.

První kontakt s ATC – velitel seznámí ATC se složením skupiny

Pilot: Mošnov věž, OKMAR, Dobrý den, třikrát Cessna 172 po spuštění na severní odbavovací ploše, žádáme VFR letové povolení z Mošnova do Tuřan, informace H na palubě, QNH 1012 (můžeme zažádat o různé lety, jen nevím, jestli je vhodné žádat o let po okruhu)

nebo

Pilot: Mošnov věž, OKMAR, Dobrý den.

ATC: OKMAR, Mošnov věž, Dobrý den, vysílejte

Pilot: Třikrát Cessna 172 po spuštění na severní odbavovací ploše, žádáme VFR letové povolení z Mošnova do Tuřan, informace H na palubě, QNH 1012

Další komunikace s ATC – Když ATC zná složení skupiny

Pilot: Mošnov věž, OKMAR plus dva, Připraveni pojíždět

ATC: OKMAR plus dva, pojíždějte na vyčkávací místo dráhy 22 po Foxtrot a Bravo

nebo

Pilot: Mošnov věž, OKMAR plus dva, na vyčkávacím místě dráhy 22

Nezapomeňte, když se hlásíte novému ATC, tak musíte začít identifikací skupiny – viz První kontakt s ATC

Závěrem:

Když bych měl stručně shrnout dnešní kapitolu, tak veškeré úkony provádí velitel skupiny. Je to skoro stejné, jako kdyby letěl sám, až na pár změň, které jsme si tu vysvětlili. Já doufám, že jste z tohoto návodu pochopili, co obnáší let ve skupině. Tak neváhejte a běžte si s kamarády zalétat.