METAR
Metar je jedna ze základní věcí kterou by pilot měl ovládat a znát. Metar nám udává informace o počasí na daném letišti. Nenajdeme ho ale ve větách, jakto známe z předpovědi počasí, nýbrž se zobrazí jako řada čísel a znaků. Naším úkolem je tento řádek dešifrovat a vědět co který znak znamená.
Takto může vypadat metar: LKPR 211100Z 34004KT CAVOK 18/14 Q1014 NOSIG RMK REG QNH 1011 (Věci napsané červeně jsou příklady které se mohou vyskytovat v metaru.) Pojďme si teď vysvětlit, co jednotlivé číslice a znaky znamenají
1) Letiště - LKPR - označuje, kterého letiště se metar týká.
2) Datum a čas - 211100z (211100) 21 – den v měsíci 1100 – čas 11:00 › Časy se v letectví uvádějí v UCT. To znamená, že pro ČR musíme odečíst jednu hodinu u zimního času, u letního dvě hodiny.
3) Vítr - 34004KT (34004KT)
340 – z jakého stupně fouká vítr 04- síla(4 knoty)
U větru je to ale velmi variabilní. Existuje řada možností, která se nám může zobrazit
› 00000 – bezvětří
› VRB (variable) – vítr se může točit z jakéhokoliv stupně,VRB+údaj o síle VRB04
› Vítr který se točí v určitém rozmezí – 18005KT 150V210 (18005KT 150V210)
180 – průměrně z jakého stupně fouká
05KT – síla (5 knotů)
150V210 – vítr se točí v rozmezí mezi 150° – 210°
› Nárazový vítr – 18004 G15KT – G15 je síla nárazu
4) Dohlednost a oblačnost
Dohlednost
CAVOK - Clouds And Visibility OK - 4500 stop nad letištěm je dohlednost 10 km a víc
9999 - maximální dohlednost
7000 - dohlednost 7 km
0500 - dohlednost 500 m
Oblačnost:
SKC – jasno
FEW - skoro jasno
SCT- polojasno
BKN - oblačno
OVC - zataženo
5) Teplota/ Rosný bod
17/13 —> 17- teplota (17°C), 13- rosný bod
6) Tlak Q1014 / REG 1015
NOSIG - nepředpokládá se změna tlaku po dobu dvou hodin.
Tlak se nastavuje v letadlu na výškoměru. Správné nastavení tlaku slouží řídícím, aby všechny letadla na radaru viděla ve správné výšce.
REG QNH 1015 je tlak který se nastavuje na výškoměr když odlétáme od letiště.
Tady dávám odkaz na Odbor letecké meteorologie ,jsou tam další informace o počasí.
ATIS
Atis jsou aktualní informace o letišti (např.: který dráhy jsou používány pro odlet / pro přistání, jestli je někde něco uzavřený, atd.) Může to být napsáno různými způsoby bud ve zkratkách nebo celými větami. Atis si píše každý řídící sám a není na všech letištích. Celý Atis je pak označen písmenem z hláskovací abecedy (např.: H – Hotel). Takže když řídícímu řekneme informace hotel na palubě tak ví že známe aktuální atis.
TAF
TAF vypadá podobně jako metar, jenom je vystavován na určitou dobu.
TAF LETIŠTĚ 1412/1518 (TAF LKPR 1412/1518)
LKPR – Icao kód letiště
1412 – 14 je den v měsíci, 12 je hodina
1518 – 15 den v měsíci, 18 hodina
› platí od 14.dne v měsíci od 12:00 do 15. dne v měsíci do 18:00
TAF může být:
TEMPO … očekává se krátkodobá změna 1412/1503 (co) 5000, 36010kt
BECMG … změna z dlouhodobějším účinkem 1506/1509 (co) 28015kt