V úpravě …

Co je vlastně CTR? CTR (Control zone) je část vzdušného prostoru kolem letiště v průměru asi 15 km. V osách drah je trochu prodloužený. Nachází se od země do určité nadmořské výšky, v ČR je to věčinou 5000 feetů. CTR je řízeno letišní službou Tower neboli věž.

Komunikace:

(Odlet)

Pilot: Mošnov věž, OK MAR Dobrý den.

ATC: OK MAR, mošnov věž, vysílejte.

Pilot: Cesna 172 po spuštění na severní odbavovací ploše, žádáme VFR letové povolení s výstupním bodem Siera po trati Valašské Meziříčí, Bystřice pod Hostýnem očekávaný návrat asi za půl hodinky.

Pakliže dostanem povolení, vzlítnem a nasměřujeme se přímo k požadovanému výstupnímu bodu.
Asi 2-3 minutky před výstupním bodem se zahlásíme

Pilot: Mošnov věž, OK MAR Jsme 2 minuty před výstupním bodem siera.

ATC: Může říct ať monitorujeme kanál, nebo ať přeladíme na jiný kanál který máme monitorovat, může taky úplně ukončit spojení, je zde víc variant.

(Přílet)

Pilot: Mošnov věž OK MAR, asi za 4 minuty budem na vstupním bodě siera, výška 3000ft, QNH 1011, informace hotel na palubě, žádáme o instrukce k přistání.

ATC: Atc nám opět může odpovědět víc věcí, může nás poslat rovnou na finále, na vyčkávací body, nebo na zařazení do okruhu.

Vyčkávací body – to jsou body, kam nás ATC po vletu do CTR může poslat. Je to třeba v situaci, kdy na letišti je nákej hustejší provoz a řídící nás prozatim nemůžu poslat na finále. Zase je to nad nákejma bodama na zemi, nejčastěji vesnice. Např.: Ostrava Mošnov – viz níž.

Letiště a jejich vstupní, výstupní a vyčkávací body:

Ostrava Mošnov (LKMT)

Vyčkávací body:
A – Alfa
Vyčkávací bod Alfa je u vesnice Příbor (na jih od letiště LKMT).

B – Bravo
Vyčkávací bod Bravo je u vesnice Studénka (na sever od letiště LKMT).

Vstupní body:
NOVEMBER (Hrabyně)
WHISKY (Vrchy – kostel)
TANGO (Bělotín)
SIERRA (Hodslavice)
ECHO (Frýdek-Místek – hráz přehrady)
FOXTROT (Šenov – kostel)